Direccions d’Obra

La Llei d’Ordenació de l’Edificació defineix al director de l’execució d’obra i descriu les seves obligacions de la següent manera:

El director de l’execució de l’obra és l’agent que, formant part de la direcció facultativa, assumeix la funció tècnica de dirigir l’execució material de l’obra i de controlar qualitativa i quantitativament la construcció i la qualitat de l’edificació.

Són obligacions del director de l’execució de l’obra:

1.- Estar en possessió de la titulació acadèmica i professional habilitant i complir les condicions exigibles per a l’exercici de la professió. En cas de persones jurídiques designar al tècnic director de l’execució de l’obra que tingui la titulació professional habilitant. Quan les obres a realitzar tinguin per objectiu la construcció d’edificis per als usos indicats al grup a) de l’apartat 1 de l’article 2, la titulació acadèmica i professional habilitant serà la d’arquitecte tècnic. Serà aquesta, així mateix, la titulació habilitant per a les obres del grup b) que fossin dirigides per arquitectes. En altres casos la direcció de l’execució de l’obra pot ser desenvolupada, indiferentment, per professionals amb la titulació d’arquitecte, arquitecte tècnic, enginyer o enginyer tècnic.

2.- Verificar la recepció a obra dels productes de construcció, ordenant la realització d’assajos i proves precises.

3.- Dirigir l’execució material de l’obra comprovant els replantejos, els materials, la correcta execució i disposició dels elements constructius i de les instal·lacions, d’acord amb el projecte i amb les instruccions del director d’obra.

4.- Consignar al Llibre d’Ordres i Assistències les instruccions precises.

5.- Subscriure a l’acta de replanteig o d’inici d’obra i el certificat final d’obra, així com elaborar i subscriure les certificacions parcials i la liquidació final de les unitats d’obra executades.

6.- Col·laborar amb els restants agents a l’elaboració de la documentació de l’obra executada, aportant els resultats del control realitzat.

Estudi de Seguretat i Salut

Realitzar Estudis i Plans de Seguretat i Salut de projectes i obres d’edificació i d’obra civil, organitzats en:

  • Memòria
  • Plec general de les Condicions de Seguretat i Salut a les obres.
  • Documentació gràfica mitjançant plànols per a la implementació dels mitjans de seguretat a l’obra.
  • Valoració del cost de la Seguretat i Salut pel seu projecte.

Realitzar funcions de Coordinador de Seguretat i Salut, tant en fase de Projecte com a la materialització del mateix a obra durant tota la fase d’execució de la mateixa.

Establir fulles de ruta setmanals i seguiment amb tots els agents que intervenen en el desenvolupament de l’obra, realitzant un estricte seguiment del pla a partir dels criteris establerts al protocol d’actuació inspectores de condicions de treball i seguretat a les obres de construcció elaborat pel Ministeri de Treball i Assumptes Socials.

Estudis de Gestió de Residus

L’Estudi de Gestió dels RCDs, contempla entre d’altres molts aspectes les exigències establertes pel RD 105/2008:

  • Una estimació de la quantitat, expressada en tones i en metres cúbics, dels residus de construcció i demolició que es generaran a l’obra, codificats segons la llista europea de residus publicada Ordre MAM/304/2002”, del 8 de febrer, per la que es publiquen les operacions de valoració i eliminació de residus, la llista europea de residus o norma que la substitueixi i calculada a partir de coeficients experimentals o del càlcul real a partir de la medició d’elements.
  • Les mesures per a la prevenció de residus a l’obra objecte del projecte.
  • Les operacions de reutilització, valoració o eliminació i destí dels residus que es generen a l’obra.
  • Les mesures per a la separació dels residus a obra, en particular, pel compliment per part del posseïdor dels residus, de l’obligació establerta a l’apartat 5è de l’article 5 del RD 105/2008.
  • Els plànols de les instal·lacions previstes per l’emmagatzematge, manipulació, separació i si s’escau, altres operacions de gestió dels residus de construcció i demolició dins de l’obra.
  • Les prescripcions del plec de prescripcions tècniques particulars del projecte, en relació amb l’emmagatzematge, manipulació, separació i si s’escau, altres operacions de gestió dels residus de construcció i demolició dins de l’obra.
  • Una valoració del cost previst de la gestió dels residus de construcció i demolició que formarà part del pressupost del projecte al capítol independent.

Planificació d’Obres

Planificació tècnica de l’obra, realitzant Diagrames PERT i GANTT, mitjançant un calendari real de dies laborables, recollint condicionants del tipus festiu, climatològics, tècnics, etc. Anàlisi i Programació tècnica de l’obra, mostrant les produccions mensuals i a origen, així com les anualitats previstes en funció de la planificació prèvia, acompanyat d’una representació gràfica.